Evaluare

Majoritatea familiilor întâlnite de noi consideră evaluările copiilor lor un proces solicitant, încărcat de emoții puternice: tristețe, frustrare, negare, șoc, furie.

„Nu e nimic grozav să-ți arate cineva ce nu reușește să facă copilul tău, lucruri pe care un copil tipic le învață atât de spontan, natural. Important este să încerci și să lupți cu toate aceste emoții. Este greu, însă, doar așa poți începe să-ți ajuți cu adevărat copilul!”

Alina Bălan, mama unui copil cu TSA

Evaluarea unui copil cu TSA trebuie să se facă într-un mediu relaxant, cald și suportiv pentru întreaga familie. De multe ori sunt necesare mai multe întâlniri pentru a reuși să obținem toate informațiile necesare.

Depistarea precoce a semnelor caracteristice acestei tulburari este extrem de importantă și nu trebuie ignorate primele semne, ce pot fi observate la vârste foarte mici, 6-18 luni. Orice suspiciune pe care un părinte o are în legatură cu copilul trebuie confirmată sau infirmată de un specialist.

Din 2014, printr-un ordin al Ministerului Sănătății, părinții care au copii cu vârsta între 1 si 3 ani pot cere medicului de familie aplicarea Chestionarului Screening de Identificare Precoce a Tulburării de Spectru Autist. Acesta este gratuit și poate identifica primele simptome ale unei tulburări de spectru autist, durează 10 minute și e menit să îndrume părintele, dacă e cazul, către un specialist.

Click aici pentru a descărca Formularul de screening

O evaluare psihologică în timp util deschide drumul spre intervenție timpurie și spre mărirea șanselor de recuperare ale copilului cu TSA. În cadrul Centrului Învingem Autismul evaluarea psihologică presupune:

  • Anamneza:
    • Din perspectiva familiei, îngrijorările, credințele, cunoștințele și abilitățile familiei în ceea ce privește persoana evaluată;
    • Un istoric medical, genetic, metabolic, comportamental, al dezvoltării copilului.
  • Teste internaționale:
    • ABAS – oferă o evaluare a abilităților adaptative ale persoanelor, capacitatea de a avea grijă efectiv de propria persoană în mod independent, dar și interacțiunea cu alți oameni. Acest instrument are o arie largă de utilitate, aplicându-se de la nou-nascuți și până la vârsta de 89 de ani; el poate fi folosit pentru a măsura adaptabilitatea în diverse arii de dezvoltare: comunicare, utilizarea resurselor comunității, funcționalitate preșcolară, viața în școala, familie, sănătate și siguranță, timp liber, autoîngrijire, auto direcționare, social, motricitate, muncă.
    • Carolina Curriculum – o evaluare și un program de intervenție care urmărește patru arii de dezvoltare specifice unor vârste diferite ale copilului: personal-social, cognitiv, comunicare, motricitate fină și grosieră.
    • Testul Screening Denver – test de screening al achizițiilor în dezvoltare; vizează comportamentul motor, socio-afectiv, cognitiv, verbal al copilului.

Psihologul va observa copilul în interacțiunea cu familia și va folosi jocuri, activități, pretend play, kituri de evaluare pentru a observa comportamentele copilului, abilitățile sociale, academice, comunicarea, nivelul de dezvoltare a proceselor cognitive, motricității și autonomie personală.

Pentru detalii și programări:

oana.paraschiv@invingemautismul.ro
0742093655

Psiholog Oana Paraschiv