Cine suntem
Asociația Învingem Autismul a fost înființată în anul 2009, cu scopul de a îmbunătăți viața persoanelor afectate de tulburări din spectrul autismului. Asociația a fost înființată ca o continuare a campaniei “Împreună învingem autismul!”, inițiate de Fundația Romanian Angel Appeal, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile și partenerul oficial Fundația Vodafone România.

Asociația are
misiunea de a îmbunătăți viața persoanelor afectate de tulburări din spectrul autismului, urmărind toate palierele de dezvoltare: social, educațional și emoțional, prin servicii psihologice, integrare în societate, creșterea gradului de independență și facilitarea accesului la educație.

Viziunea noastră este ca România să devină o țară în care drepturile persoanelor cu dizabilități și ale familiilor lor să fie respectate, iar copiii cu autism să aibă acces la servicii de calitate care să crească șansele lor de integrare socială.  Dorim să le oferim șanse egale de afirmare și autodeterminare și să îi ajutăm să își construiască o viață cât mai independentă.


Lucruri pe care le facem
  • Facilitarea accesului la servicii personalizate de recuperare și integrare socială pentru persoanele cu tulburări din spectrul autismului (TSA);
  • Facilitarea integrării în învățământul de masă a copiilor cu TSA de vârstă școlară;
  • Asigurarea accesului persoanelor cu TSA și a familiilor lor la resurse informaționale corecte, complete și adaptate cu privire la diagnostic, servicii, recuperare și asistență specializată;
  • Creșterea gradului de informare a părinților cu privire la parametrii de dezvoltare tipică a copiilor.

Despre noi pe scurt: rom/ engl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ce este autismul
Autismul este o tulburare de dezvoltare, de natură neurobiologică, ale cărei forme pot varia în intensitate. 
Dintre simptome putem aminti: lipsa interacțiunii sociale, apariția greoaie a limbajului, lipsa comunicării, lipsa jocului și mai ales prezența comportamentelor stereotipe. La unii copii putem observa și lipsa contactului vizual și faptul că nu răspund la nume.
Autismul tipic face parte din tulburarile spectrului autismului (TSA) sau tulburarile pervazive de dezvoltare (PDD). Celelalte tulburări din spectru sunt: sindromul Rett, tulburarea dezintegrativă a copilariei, PDD-NOS (tulburarea pervazivă de dezvoltare - nespecificată altfel sau autismul atipic) și autismul înalt functional.
Toți copiii cu TSA manifestă deficiențe de socializare, de comunicare verbală sau nonverbală și comportamente repetitive și stereotipe. Fiecare dintre aceste simptome se manifestă în grade și prin comportamente diferite la fiecare copil/persoană cu autism.
Autismul poate apărea în toate tipurile de familii, indiferent de mediu social, rasă, etnie și este de 4 ori mai întâlnit la băieți decât la fete.
Deși cele mai mediatizate sunt cazurile de autism înalt funcțional sau de sindrom Asperger (vezi filmul Rainman), multe persoane cu autism au și retard mental. Totodată, ele pot avea și alte afecțiuni asociate, ca de exemplu epilepsie (convulsii), probleme senzoriale, sindromul X fragil, probleme gastrointestinale, tulburări de somn s.a.


Semne ale autismului
Comportamentele copilului sunt de fapt cele care anunță prezența afecțiunii, iar părinții sunt de obicei cei care observă manifestări neobisnuite. În unele cazuri, bebelușul pare diferit chiar de la naștere, nu îi observă pe cei din jurul lor, se concentrează pe un obiect pentru o perioadă lungă de timp, este foarte tăcut sau foarte plangăcios ș.a. Primele simptome de TSA pot apărea însă la copii după o perioadă în care au avut o dezvoltare tipică (1-3 ani). Copiii care au început să vorbească, treptat își pierd achizițiile verbale, devin retrași, sunt autoagresivi, nesociabili etc.

Posibile semne ale autismului sunt când un copil:
  • nu spune niciun cuvânt până la varsta de 16 luni
  • nu arată cu degetul până la vârsta de 18 luni
  • nu combină 2 cuvinte până la varsta de 2 ani
  • nu raspunde la nume
  • își pierde limbajul sau abilitățile sociale
Altele:
  • are contact vizual redus
  • nu știe să se joace cu jucăriile
  • aliniează jucăriile sau alte obiecte
  • se atașeaza de o jucărie sau un obiect anume
  • are activități repetitive/stereotipe (deschiderea și închiderea repetată a ușilor, învârtitul în jurul propriei axe, fluturarea și privitul mâinilor etc.)
  • nu zâmbește
  • nu răspunde la stimuli auditivi

Nu trebuie sa uitam insa, ca fiecare copil cu autism este unic, deci poate avea o combinatie specifica de comportamente, chiar daca gradul de afectiune este acelasi. Ceea ce este important este ca parintele, imediat ce simte ca este ceva in neregula, sa consulte un specialist (neuropsihiatru sau psiholog specializat in tulburari de dezvoltare) pentru ca, daca suspiciunea de TSA se confirma, interventia sa fie inceputa imediat.
Medicii pediatri si medicii de familie sunt cei care ar trebui sa avertizeze parintii daca observa o problema, dar din pacate acestia sunt foarte putin informati sau instruiti cu privire la aceasta afectiune. Efectul: foarte putin copii sunt diagnosticati devreme, adica la 1 an jumatate-2 ani, atunci cand au cele mai mari sanse de recuperare. 


Cauzele autismului
Inca nu se cunoaste cu adevarat cauza autismului. Cercetarile demonstreaza ca asa cum exista diverse grade de afectare si combinatii de simptome in autism, probabil ca exista si multiple cauze. Exista, totodata, evidente ale unor anomalii la nivelul creierului persoanelor care sufera de autism, insa nu exista un acord privind zona (zonele) care ar fi afectata. Pornind de la investigatii neurochimice, autopsii sau scanari ale creierului, au fost sugerate diverse regiuni ca fiind locurile afectate, responsabile de aparitia autismului. Totusi, foarte putine diferente specifice au fost descoperite in creierul persoanelor cu autism.
In timp ce cauza sau cauzele definitive ale autismului raman inca neclare, este evident insa ce nu este cauza autismului: lipsa de afectiune a parintilor sau felul in care acestia si-au crescut copilul. Dr. Leo Kanner, psihiatrul care a descris pentru prima data autismul in 1943 si apoi Bruno Bettelheim, profesor in dezvoltarea copilului, au considerat ca tulburarea este determinata de "mamele reci" ("refrigerator mothers"), lipsite de afectiune fata de copii. Promovarea acestei false teorii a facut insa, ca generatii de parinti sa sufere din cauza vinei pe care si-au reprosat-o pentru dizabilitatea copiilor lor. In anii ‘60 si '70, Dr. Bernard Rimland, psiholog si tatal unui copil cu autism, unul dintre cele mai importante personalitati in domeniu, (cel care a fondat Autism Society of America si Autism Research Institute), a demonstrat prin cercetarile sale, intregii comunitati medicale, ca autismul nu este cauzat de "parintii reci", ci este de fapt o tulburare biologica.


Efecte pe termen lung
Efectele pe termen lung ale autismului depind de gravitatea simptomelor. Acestea mai depind si de cat de repede a fost inceputa terapia de recuperare. Autismul este cea mai grava forma a manifestarii anomaliilor in dezvoltarea individului, care afecteaza abilitatea omului de a intra in contact cu ceilalti, caracterizandu-se printr-o dificultate extrema de a raspunde la contactele sociale si de a comunica.
Astfel, daca interventia nu este timpurie si sustinuta, persoanele afectate de autism nu vor putea sa se autosprijine, sa urmeze o scoala, sa munceasca, sa aiba o familie, sa se integreze in societate. Simptomele autismului se agraveaza cu timpul, cei afectati isi pierd treptat toate abilitatile, pot deveni violenti si autoagresivi si de cele mai multe ori ajung sa fie institutionalizati.
Alaturi de persoanele cu autism, familiile acestora sunt afectate in egala masura. Dupa diagnostic, parintii trec prin stari de soc, tristete, depresie, furie, negare, insingurare, acceptare. Stresul din familiile cu autism este extrem de puternic, estimarile precizand chiar ca 4 din 5 cupluri cu copii cu autism divorteaza. Pentru a-si recupera copiii sau a reusi sa faca fata unui copil cu autism, familiile au nevoie de informatii, servicii specializate si sustinute pentru recuperarea copiilor, bani, grupuri de suport, sustinere din partea prietenilor, rabdare, odihna, chiar terapie, s.a.


Surse: Autism Research Institute, Autism Speaks, National Institute of Mental Health, SUA , www.autism.ro, Asociatia Autism Romania.